MYŠLENKY


POP MUSIC

Když sleduju pop asi od začátku 80-tých let až do dneška, postrádám v ní stále méně a méně originality.

V našem rybníčku mě napadají dva příklady. Lucie Bílá a Petra Janů. Bílá zpívala jako těžká rockerka s Arakainem, Janů se zase rozpalovala při písničce "Motorest". Ano, obě by jistě namítly, že to dokáží i dnes, to jim věřím. Ale z větší části se této polohy vzdaly ve prospěch uhlazeného popu. Přizpůsobily se systému, který to bez diskuze vyžaduje (jeden příklad, který se odmítl přizpůsobit je Jana Kratochvílová).

Nepřipomíná vám to něco z jiných oborů? Ano, jistě - je to všude stejné. Kdo chce s vlky výti....

Úplně stejné je to u lékařů, právníků, učitelů, vědců, či herců. Pokud někdo vystrčí prsty, systém přes ně dotyčného okamžitě klepne. Pokud to nestačí, vyhoďme ho z kola ven...

PROČ JE TĚŽŠÍ ZAPSAT POP MELODII OPROTI MELODII Z KLASICKÉ HUDBY

Popová a také lidová melodie často vzniká spontánně, bez "ukázňujícího" vlivu notového zápisu a omezování různých hudebních pravidel. Proto jsou noty a jejich nástupy různě zkracované a natahované podle toho, jak to zpěvák-skladatel zrovna cítí. Velmi často jsou další sloky rytmicky a frázováním odlišné. Takže pokus zapsat takové melodie co možná nejpřesněji do not vyznívá dost kontraproduktivně...Pro většinu hudebních laiků je nečitelný a tak to nakonec skončí u poslechu originálu. 

Druhým extrémem je maximální zjednodušování, které píseň oblékne do úplně jiného kabátu - k nepoznání od originálu. Charakteristické rytmické prvky pak často vezmou za své.


Hudební invence a nápady

Málokdo má to štěstí jako P.McCartney nebo J. Lennnon, kteří oplývali takovou hudební invencí, že z nich padal jeden originální nápad za druhým (alespoň se to dá říct o tvorbě beatlesovské).

Většinou autoři napíší pár hitů a pak je mezi nimi celá řada skladeb a písní průměrných. Jsou i tací, kteří mají titul "autora jednoho hitu" - a to i v oblasti vážné hudby.

Lze si též všimnout, že autoři (pokud si uvědomují hitový potenciál písně) nabízejí takové písně těm největším hvězdám a na ty méně známé zpěváky zbudou už jen jakési paběrky. Když byl P.McCartney na dovolené ve Španělsku, zanotoval místní barové skupině na požádání melodii, kterou jim velkoryse věnoval. Ti pak pod tlakem různých chtivých vydavatelů píseň natočili. Písnička je to celkem monotónní, ale pokud měla uvedeno, že ji složil McCartney, dobře se prodávala. Ovšem ve světě jaksi neprorazila... Jmenovala se "Penina" a je z r. 1969. 

Hraní zpaměti

Je to dost důležité, pokud chcete zahrát skladbu v tempu a s jistotou. Pokud však hraní zpaměti přepísknete, to znamená, že bude převažovat nad čtením z not, dostanete se do nerovnováhy.

Proč je důležité znát dobře noty? Protože je to hudební jazyk, který vám pomáhá hudbě porozumět a zorientovat se v ní. Je to stejné jako se čtením písmenek. Představte si, že byste např. v 8. třídě nemohli rychle přečíst nějaké slovo - jistě by vás to štvalo! Takže zkuste se víc zaměřit na čtení not. Např. tím, že si vezmete jednoduchou melodii a jen pravou rukou si ji pomalu zahrajete. Přitom se stále díváte na noty, ruka by se měla trefovat bez dívání Důležité je si spojovat určitý tón s konkrétní klávesou. Jakmile uvidíte notu, ruka musí blesku rychle klávesu zahrát bez přemýšlení. Této disciplíně se říká "hra z listu" (hra bez předchozí přípravy) a také je důležité ji procvičovat co možná nejpravidelněji.

Pokud vám to nepůjde, nezoufejte, může to trvat i několik let. Sám jsem se s tím potýkal, když jsem se noty učil až v pozdním 25 věku a s klavírem jsem začínal až ve 40-ti. Takže to neodkládejte, čím budete starší, tím to půjde hůře.

KLAVÍRNÍ ÚPRAVY

Týká se to především takových skladeb a písniček, které původně nebyly určeny pro klavír a bylo třeba je do klavírní podoby převést. Neberte žádnou úpravu jako tu nejlepší verzi, která může být. Možností může být 10....50...100 i více. Záleží na upravovateli, jaké má znalosti, co se mu líbí a co považuje důležité pro celkové vyznění skladby. Pokud se budete dál vzdělávat a budete pronikat do tajů hudby, poznáte, které tóny můžete vynechat a které naopak přidat.

AKORDY

Jejich znalost pro pochopení hudby je opravdu nezbytná. Jeden příklad:

Při hraní s pedálem měníte pedál podle toho, jak se střídají akordy. Pokud akordy nerozeznáváte, jste odkázáni na zápis (který se ovšem často v mnoha publikacích neuvádí - počítá se se samostatností pianisty) nebo na pokyny učitele.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky