Rozklad akordu
Je to postupné hraní jednotlivých tónů akordu v nejrůznějších kombinacích.
Hraje se povětšinou s pedálem (bez pedálu držet základní (první) tón).
"NEDOKONČENÝ" ROZKLAD AKORDU:
Poslední nota je delší než předchozí-nechá se doznít do konce taktu.
"NAVAZUJÍCÍ"....
Levá ruka začne rozklad a pravá jej dokončí.
Úryvek z proslulé skladby "Pro Elišku" - akord Amoll + Edur...
NEAKORDICKÉ TÓNY
Mimo
akordických tónů se zahrají
neakordické - např. akord Gdur -
g -h -d se obohatí stupnicovým
postupem - g - a - h.
V následujícím příkladu jsou tóny melodie zvoleny tak, aby ladily s tóny akordu. V praxi to není takto ideální a třeba vždy zkontrolovat, jak dalece tóny melodie ladí s doprovodnými tóny. Nelze proto používat univerzálně nebo mechanicky. Totéž platí i pro následující akordy - buď opakují stejný model nebo se přizpůsobí melodii určitou obměnou.
NÁVYK - dynamický stereotyp
Jakmile se naučíme nějaký rytmický model v levé ruce, je třeba počítat s tím, že přijde jiný, který bude jen nepatrně obměněný - např. poslední nota bude chybět (viz nedokončený rozklad).
Ruka bude chtít podle naučeného stereotypu hrát ten starý - proto je třeba cvičit nový, jakoby ten původní vůbec neexistoval, dokud se plně nezautomatizuje. Takto postupujeme krok za krokem i v dalších podobných případech. Je to jako nelpět na starých názorech a dokázat přijmout nějaké nové - jen tak se můžeme naučit něco nového.
ZMĚNA MODELU
Je třeba také počítat se změnou určitého modelu rozkladu v rámci písně. Je to v případě různých disonancí (c -h).