Klavírní doprovod
Jak je uvedeno výše, zpočátku postačí základní tón akordu v basu.
Pak se přidá kvinta (pátý stupeň).
Důležité: tercie (prostřední tón - 3.st.) se vynechává, protože v basu nezní dobře -"hučení" a nezřetelnost - čím níže (od c1) klesáme, tím jsou jednotlivé tóny "rozmazanější" a nečitelné.
"Skladatelé a autoři písní možná neznají podrobné vědecké vysvětlení, proč na basových nástrojích znějí souzvuky vzájemně blízkých tónů nelibě, ale slyší to, takže akordy a harmonie pro basové nástroje píšou s velkými tónovými rozestupy. Mozek nedokáže hluboké tóny od sebe jasně rozlišit." John Powell: EMOČNÍ SÍLA KRÁSNÝCH ZVUKŮ, 2018
Celý akord Cdur používám sporadicky, od d1 už častěji. Chybějící tercie se může objevit v melodii - což je určitá kompenzace.
Dá se hrát současně nebo střídavě - dle charakteru písně.
Častým klavírním doprovodem je oktáva (1.-8.st.)
Nejuniverzálnější a nejpoužitelnější je tento doprovod - mezi oktávu se ještě vloží kvinta:
Pozn. Pokud hrajete bez pedálu, držte základní (první) tón. Měl by znít celý takt - pro zjednodušení se v notách píší všechny noty stejně.
3/4 - ťový rytmus:
Chceme-li, aby akord zněl plněji, přidáme tercii - nejvýraznější tón akordu:
Přiznávka: základní tón přeznívá celý takt.