Klavírní doprovod

15.02.2019

Jak je uvedeno výše, zpočátku postačí základní tón akordu v basu.

Pak se přidá kvinta (pátý stupeň). 

Důležité: tercie  (prostřední tón - 3.st.) se vynechává, protože v basu nezní dobře -"hučení" a nezřetelnost - čím níže (od c1) klesáme, tím jsou jednotlivé tóny "rozmazanější" a nečitelné. 

"Skladatelé a autoři písní možná neznají podrobné vědecké vysvětlení, proč na basových nástrojích znějí souzvuky vzájemně blízkých tónů nelibě, ale slyší to, takže akordy a harmonie pro basové nástroje píšou s velkými tónovými rozestupy. Mozek nedokáže hluboké tóny od sebe jasně rozlišit."  John Powell: EMOČNÍ SÍLA KRÁSNÝCH ZVUKŮ, 2018

Celý akord Cdur používám sporadicky, od d1 už častěji.  Chybějící tercie se může objevit v melodii - což je určitá kompenzace.

Dá se hrát současně nebo střídavě - dle charakteru písně.

Častým klavírním doprovodem je oktáva (1.-8.st.)

Nejuniverzálnější a nejpoužitelnější je tento doprovod - mezi oktávu se ještě vloží kvinta:

Pozn. Pokud hrajete bez pedálu, držte základní (první) tón. Měl by znít celý takt - pro zjednodušení se v notách píší všechny noty stejně.

3/4 - ťový rytmus:

Chceme-li, aby akord zněl plněji, přidáme tercii - nejvýraznější tón akordu:

Přiznávka: základní tón přeznívá celý takt.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky